amerika gazete haberleri haberler
HaberlerPopüler Bilim

Metaverse nedir? Metaverse nasıl olacak? Metaverse nasıl alınır?

Metaverse yeni bir fikir değil ve terim onlarca yıldır dolaşımda. Arkasındaki teknolojik kavramlar – sanal gerçeklik, artırılmış gerçeklik ve 3D bilgi işlem – hala daha eski. Mevcut ilgi patlaması, bu gelişmeleri herkes için yararlı hale getirmek için yıllarca süren çabanın en yeni zirvesidir.

Değişen şey, anlayıştaki bir değişim, internetin yeniden tasavvur edilmesi gerektiğine dair bir inanç. Bu değişikliklerin ne kadar kapsamlı olacağı kimsenin tahmininde değil. Sonuçta, metaverse için yol haritası yarı döşeli ve söz verildiği gibi tamamlanıp tamamlanmayacağı hala tam olarak belli değil.

Kesin olan şu ki, kazanılacak para varsa büyük şirketler de işin içinde olacak. Meta ve Microsoft’a ek olarak Qualcomm, Nvidia Valve, Epic, HTC ve Apple, çevrimiçi bağlantı kurmanın yeni yollarını hayal ediyor. Bu projelerin bağımsız mı yoksa birbirine bağlı mı olacağı belli değil. Açık olan şu ki, önümüzdeki yıllarda metaverse hakkında daha fazla şey duyacaksınız.

Metaverse nedir?

Tatmin edici olmayan bir şekilde, metaverse yumuşacık bir kavramdır. İnternetin bir evrimi, genellikle insanların sosyalleşebileceği, çalışabileceği ve avatar olarak oynayabileceği çevrimiçi alanlar olarak tanımlanır. Bu alanlar paylaşılır ve her zaman kullanılabilir. Yakınlaştırma araması gibi, bunları kullanmayı bitirdiğinizde kaybolmazlar. Açıklama o kadar geniş ki, birçok kişi metaverse’nin oyuncuların 2D ortamlarda toplanmasını sağlayan Roblox, Minecraft ve Fortnite’ın dijital dünyalarında zaten var olduğunu söylüyor. Yaklaşık yirmi yıldır var olan bir sosyal ve oyun platformu olan Second Life, bir metaverse ve yenileniyor.

Facebook patronu Mark Zuckerberg, Microsoft CEO’su Satya Nadella ve diğer taraftarlar, VR kulaklıklar, mobil cihazlar, kişisel bilgisayarlar ve bulut bağlantılı sunucular gibi bir dizi mevcut teknolojiyle birleşen daha derin ve daha sürükleyici bir deneyim görüyorlar. Bu fütüristler, isteğe bağlı olarak bir kulaklık veya AR gözlük takarken gireceğiniz bir 3B sanal dünyanın gelişimini öngörüyor. Meta veriye ulaşmak için VR’ye mi yoksa AR’ye mi ihtiyacınız olacağı konusunda bir anlaşma yok, ancak bunlar hemen hemen el ele gidiyor ve bu kulaklıkların sunulanlarla uyumlu olacağını gösteriyor. Yeni bir VR dalgası ve karma gerçeklik kulaklıklarının bu yıl Meta, Sony, Apple ve belki diğerlerinden duyurulması bekleniyor.

Ortak bir tema: Meta veri deposu, IRL yaşamlarımıza paralel olan sanal bir dünya olacaktır. Dijital mahalleler, parklar ve kulüpler, muhtemelen tek bir sanal dünyada ortaya çıkacak veya birçok kişiye yayılacak. Bazı insanlar, fiziksel dünyayla örtüşen ve AR bindirmeleri içeren bir meta veri deposu görür. Yatırımcılar şimdiden sanal arazilere büyük meblağlar saçıyor. Barbados, kavramın yarattığı önbelleğin altını çizerek, meta veri tabanında bir elçilik istediğini belirtti.

Karşı çıkanlar, metaverse’in Zuck ve diğerlerinin önerdiği tek şey olacağı konusunda şüpheci. Birçoğu, meta verinin en heyecan verici parçalarına erişmek için ihtiyaç duyulacak pahalı, hantal kulaklıklara işaret ediyor. Big Tech’in hâlihazırda internette bulunan nefret söylemini, yanlış bilgiyi ve zorbalığı nasıl engelleyeceğini çözemediğini iddia ediyorlar. Daha serbest bir ortamda bu sorunları ele almanın göz korkutucu olacağını söylüyorlar.

Bir metaverse olacak mı? Veya birçok metaverse?

Bu görülmeye devam ediyor. Meta veri tabanı için herhangi bir standart mevcut değil ve birçok şirket, diğerlerinin izleyeceği zemini hazırlamak için yaygara koparıyor. Facebook, Microsoft, Sony, Epic Games ve bir grup küçük şirket, ilk hamle avantajını elde etme umuduyla projeler üzerinde çalışıyor. Bir şirketin VR başlığının başka bir şirketin geniş çok oyunculu dünyasıyla mı yoksa bulut tabanlı grafiklerle mi uyumlu olacağı belli değil. Çoğu şirket, diğer şirketlerin içeri girmesine izin veren bir metaverse sözü verir. Ancak bu, birlikte nasıl çalışacakları konusunda anlaşmalarını gerektirir.

Bu yıl metaverse projelerine 10 milyar dolar harcamayı planlayan Meta, birlikte çalışabilirliğin çok önemli olduğunu söylüyor. Facebook’ta bir avatarınız varsa, onu bir Microsoft platformunda kullanabilmelisiniz. Bu kulağa oldukça basit geliyor ve tek bir meta veri deposu öneriyor. Ama biz bu vizyondan çok uzaktayız. Fortnite avatarınızı başka bir platformda kişiselleştirmek için satın aldığınız bir cildi veya dans hareketini hareket ettirmeyi deneyin ve bu eklentilerin battle royale oyununda takılıp kaldığını hemen göreceksiniz.

Pek çok farklı şirketten hizmet alan tek bir metaverse vizyonu, erken internetin ütopik ideallerini hatırlatıyor. Bununla birlikte, ilk öncüler çevrimiçi olarak ne kadar para kazanılabileceğini anladıklarında, tüm bahisler kapandı. Muhtemelen metaverse ile aynı olacaktır. Zuck ve diğerleri haklıysa, şirketlerin müşterilerin almasına ve hareket etmesine izin vermek için çok fazla para söz konusu olacaktır.

En iyi tahminimiz – ve bu sadece bir tahmin – meta veri deposunun, her biri meta veri deposu olduğunu iddia eden rakip platformlardan oluşan bir liste olarak başlayacağıdır. Hizmetlerin parçalara ayrıldığı anlık mesajlaşmanın ilk günlerine benzeyen bir ortam düşünün. Ancak zamanla standartlar ortaya çıkacak ve sonunda büyük oyuncular uyumlu teknolojiyi kullanarak e-posta protokollerine benzeyen bir şeye dönüşecek. İnternet, üzerinde anlaşmaya varılan protokoller ve özel standartlar, bir dizi şirketten gelen içerik ve rakip yazılım ekosistemleri arasındaki savaşlarla artık geniş çapta bu şekilde çalışıyor.

Metaverse nasıl olacak?

Bir kulaklık gerektiren lüks Metaverse’in arkasındaki fikir, sürükleyici, 360 derecelik bir dijital dünyadır. Tasarlayabileceğiniz kendi avatarınız olacak ve başlıkları bir blok zincirine kaydedilebilecek dijital varlıklara sahip olacaksınız. Bazıları, arkadaşlarınızı (veya en azından avatarlarını) eğlendirebileceğiniz dijital araziler satın alacağınızı ve çevrimiçi evler inşa edeceğinizi düşünüyor. Diğerleri daha akıcı bir deneyim görür. Sanal ev gerekmez.

Bu kulağa fantastik veya saçma gelebilir, ancak dijital arazinin değeri üzerine bahisler çoktan başladı. Kanadalı bir şirket olan Tokens.com, Geocities veya Second Life’ın manevi soyundan gelen bir 3D dünya platformu olan Decentraland’daki sanal mülk için neredeyse 2,5 milyon dolar harcadı.(Decentraland’deki satın almalar, bir ethereum blockchain jetonu ile gerçekleştirilir.)

Roblox veya Fortnite gibi bir meta veri deposu deneyiminin daha basit sürümleri zaten mevcut. Bu oyunlar, Zuck’un bahsettiği metaverse kadar sürükleyici değil, ancak ne planlandığına dair makul bir fikir sunuyor.

İnternette halihazırda yaptığımız her şey metaverinin nasıl büyüyebileceğini gösteriyor. Biraz oyun, biraz Zoom telepresence, VR ve AR sıçramaları ve bol miktarda sosyal medya olacak. Eğlenceli veya faydalı olması için hepsini bir araya getirmek için birçok girişim olacak.

Meta veri deposuna girmek için ne tür bir ekipmana ihtiyacım var?

Bu nereye gitmek istediğine bağlı. Facebook, Oculus Quest 2 VR başlıklarından birini satın almanızı istiyor. Bu, donanımın bağımsız olmasına ve kullanmak için bir PC veya oyun konsolu gerektirmemesine rağmen, sizi 300 $ geri getirecektir. Ayrıca bir dizi başka VR kulaklık üreticisi Valve, HTC, HP ve Sony, ancak bunlar PC’ler veya PlayStation 4/5 ile çalışıyor. Yıl sonuna kadar, bazıları telefonlarla bağlantı kurmaya başlayabilecek daha fazla kulaklık bekliyoruz.

Birkaç başka şirket – Microsoft ve Magic Leap, birkaç isim – dijital bilgileri gerçek dünyanın üzerine yerleştiren ve çok daha pahalı olma eğiliminde olan AR kulaklıkları üretiyor. Qualcomm ve diğer şirketler, AR gözlüklerinin telefonlarla çalışması için yöntemler geliştiriyor, ancak şimdiye kadar çoğu uygulama deneysel veya iş odaklı kaldı. Snap’in prototip AR gözlükleri veya Nreal Light gibi gözlükler, onları satın almayı düşündüğünüz bir satın alma yapmak için daha ne kadar çalışmaya ihtiyaç olduğunu gösterir.

Ayrıca bilgisayarınızdan, tabletinizden veya telefonunuzdan Roblox ve Minecraft gibi mevcut meta veri depolarına da girebilirsiniz. 360 derecelik bir deneyim değil, ancak bu platformların popülaritesi çekiciliğini gösteriyor.

Metaverse nereden geldi?

Neal Stephenson, bu terimi, ana karakter olan bir pizza dağıtım şoförünün çevrimiçi bir sanal fantezi dünyasında takıldığı 1992 tarihli bir roman olan Snow Crash’te ortaya attı. Fikir, insanların Facebook’un Oculus Rift’inin lansmanına ilham veren Oasis metaverse’de toplandığı bir roman olan 2011’de Ready Player One’da güncellendi.

Kurgu dışında, Linden Lab, 2003 yılında başlatılan ve otomobil şirketlerini, plak şirketlerini ve bilgisayar üreticilerini dijital satış noktaları açmaya çeken sanal bir dünya olan Second Life’ı yarattı. (CNET ayrıca Second Life’ta da yer aldı) Hızlı bir heyecanın ardından Second Life’ın popülaritesi yavaş yavaş azaldı, ancak hala aktif.

Minecraft, Roblox ve Fortnite gibi oyunlar da metaverse olarak tanımlanmıştır. Fortnite, rapçi Travis Scott ve pop yıldızı Ariana Grande’nin performansları da dahil olmak üzere, zaten popüler olan shoot ’em up’a dikkat çeken konserlere ev sahipliği yaptı. Fortnite’ın Soundwave Serisi uluslararasıdır ve Mısır, Mali ve Japonya’dan müzisyenleri içerir. Her üç oyun da oyuncuların metaverse konseptinin temel taşı olan dünyalar yaratmasına izin.

İki yıllık bir pandemi bizi “sanal”ı yeniden tanımlamaya yöneltti. Henüz kimse geleceğin nasıl görüneceğini mükemmelleştirmedi. Ancak sanal olarak ve geniş ölçekte toplamanın ne anlama geldiğine dair yeniden düşünme süreci devam ediyor. Ve birçok insan onu tanımlamak istiyor.

İlgili Makaleler

Başa dön tuşu
İstanbul evden eve nakliyat izmir dijital ajans dijital pazarlama